Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. orientačním.
Kdo ohlašuje místo pobytu:
Jak a kam se obrátit:
Občan hlásí místo svého trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj. na obecním úřadě.
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
Správní poplatek:
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu občan České republiky zaplatí správní poplatek ve výši 50,- Kč. Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu občana na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby (nájemce bytu) za splnění zákonných podmínek.
Zákonnými podmínkami jsou především zánik užívacího práva občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a faktické neužívání objektu nebo jeho vymezené části. Navrhovatel je povinen splnění zákonných podmínek ohlašovně prokázat. Neužívání nemovitosti či bytu lze prokázat i svědeckou výpovědí nezúčastněné osoby. Zastupování na základě plné moci je přípustné.
Místem trvalého pobytu občana, jemuž byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen, se stává po nabytí právní moci rozhodnutí adresa sídla ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt zrušen.
Správní poplatek:
Za zrušení údaje o místu trvalého pobytu žadatel zaplatí od 1.1.2016 správní poplatek ve výši 100,- Kč za každou osobu.
Vzhledem k neexistenci domovní schránky pro občany s trvalým pobytem v sídle ohlašovny pobytu, nelze přijímat listovní zásilky určené těmto občanům.
V zájmu každého občana je učinit taková opatření, aby mu byly písemnosti doručovány tam, kde se fakticky zdržuje.
Občané s "úřední adresou" mají tyto možnosti:
1. zajistit si na poště zdarma "odnos", tj. vyzvedávat si zásilky přímo na poště
2. zajistit si na poště za poplatek tzv. "dosílku", tj. přeposlání písemností na adresu, kde se zdržují
3. zřídit si na poště za poplatek P.O.BOX
4. zdarma nahlásit ohlašovně pobytu doručovací adresu, která se zavede do informačního systému evidence obyvatel
5. nahlásit správnímu orgánu či soudu adresu pro doručování v konkrétním řízení
Ukončení trvalého pobytu na území ČR sdělí občan písemně ohlašovně pobytu podle místa trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana. Ověření podpisu se nevyžaduje, pokud občan toto sdělení podepíše před zaměstnancem ohlašovny nebo zastupitelského úřadu. Sdělení může být také zasláno formou datové zprávy, kterou občan podepíše způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Za občana ukončení pobytu může sdělit i jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem. Dnem ukončení trvalého pobytu na území ČR se rozumí den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně, popřípadě pozdější den, který je uveden v tomto sdělení jako den ukončení trvalého pobytu na území ČR.
Správní poplatek:
Ohlášení ukončení trvalého pobytu na území ČR podléhá správnímu poplatku 100,- Kč.
Ohlášení ukončení trvalého pobytu na území ČR prostřednictvím zastupitelského úřadu podléhá správnímu poplatku 300,- Kč.
Občan je povinen odevzdat OP.
Obyvateli staršímu 15 let na základě písemné žádosti poskytuje ministerstvo vnitra, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo ohlašovna písemně údaje vedené v informačním systému k jeho osobě a k osobě blízké s výjimkou údaje o osvojeném dítěti, který se poskytuje pouze obyvateli staršímu 18 let. Osobou blízkou se rozumí rodiče, prarodiče, sourozenec, dítě, vnuk, manžel nebo partner. K osobě blízké se poskytuje pouze datum a místo úmrtí.
Žádost o zprostředkování kontaktu může podat občan starší 15 let. Písemnou žádost občan zašle přímo na ministerstvo vnitra nebo ji může podat osobně na matričním úřadě, obecním úřadě obce s rozšířenou působností, krajském úřadě nebo ministerstvu a prokáže svoji totožnost. Ministerstvo zprostředkuje požadovaný kontakt a žadatele vyrozumí pouze v následujících případech:
- kontaktovanou osobu se nepodaří v informačním systému jednoznačně identifikovat
- kontaktovaná osoba nemá trvalý pobyt na území České republiky
- kontaktovaná osoba zemřela a zároveň byla ve vztahu k žadateli osobou blízkou (pouze datum a místo úmrtí).
Kontaktovaná osoba nemá povinnost se s osobou, která ji hledá, zkontaktovat.
Občan žádající o poskytnutí údajů nebo zprostředkování kontaktu vyplní příslušný tiskopis. Žádost opatří úředně ověřeným podpisem. Povinnost úředního ověření podpisu neplatí, pokud obyvatel předloží občanský průkaz nebo cestovní pas a podepíše žádost před orgánem příslušným k poskytování údajů. Ministerstvo vnitra, krajské úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností poskytují údaje z informačního systému, v rozsahu nezbytně nutném a za podmínek stanovených zákonem o evidenci obyvatel nebo zvláštním právním předpisem.
Správní poplatek:
Správní poplatek za vystavení potvrzení z informačního systému evidence obyvatel - 50,-Kč.
Správní poplatek za žádost o zprostředkování kontaktu je 500,-Kč za každou kontaktovanou osobu.
Žádost o zprostředkování kontaktu je k dispozici na matrice MM Č. Budějovice, nám. Přemysla Otakara II., 1. patro, úřední hodiny: Po,St 8.00 - 17.00, Pá 8.00 - 11.30.
Adresa trvalého pobytu na ohlašovně Obecního úřadu Litvínovice, Litvínovice 39, 370 01 České Budějovice, byla občanovi "úředně přidělena" zpravidla ve správním řízení, kterým byl zrušen údaj o místu trvalého pobytu občanu, jedná se tzv. o úřední adresu. Občan se na úřední adrese nezdržuje, úřední adresa pobytu není určena k bydlení a občanovi z tohoto evidenčního údaje nevyplývají žádná práva k objektu ohlašovny. Na sídlo ohlašovny nelze občanům, kteří mají jako údaj místa trvalého pobytu vedenou adresu ohlašovny, doručovat. Občan zde nemá ani zřízenou "poštovní schránku", z které by si doručenou poštu mohl vyzvedávat.
Postup doručování v občanském soudním řádu, ve správním řádu ani jiném právním předpise (daňový řád) nestanoví žádnou povinnost vlastníkům objektu, kde je občan, kterému je doručováno, přihlášen k trvalému pobytu. Takové ustanovení neobsahuje ani zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, který neukládá ani vlastníku objektu ani ohlašovně v tomto smyslu žádné povinnosti.
Pošta adresovaná na ohlašovnu pobytu je tedy nedoručitelná, ale ze zákona zpravidla desátým dnem po uložení zásilky u České pošty, s.p., může nastat fikce doručení, to znamená, že zásilka je považována za doručenou se všemi právními důsledky.
Obecní úřad není oprávněn přebírat soukromou korespondenci fyzických osob, ale umožní doručovatelům písemností zanechat ve svém sídle výzvu k převzetí zásilky a poučení. Tento krok neznamená přenos odpovědnosti za způsob doručování z odesílatele na obec Litvínovice, ať již se jedná o přenos odpovědnosti na správní orgán či obec jako vlastníka objektu, ani přenos odpovědnosti adresáta, příjemce zásilek, zajistit si doručování písemností. Je v zájmu občanů, kteří mají evidovaný údaj o místu trvalého pobytu v sídle ohlašovny, aby sledovali doručování na danou adresu.
Na žádost obyvatele lze v evidenci obyvatel vést též údaj o adrese, na kterou mu mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu (např. OSŘ). Údaj o této adrese, její změnu nebo zrušení ohlásí obyvatel ohlašovně v místě svého trvalého pobytu.
Co dělat při ztrátě nebo odcizení občanského průkazu?
Ztrátu nebo odcizení občanského průkazu je nutno neprodleně ohlásit :
1. kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (tj. tam, kde se vydávají občanské průkazy) nebo
2. kterémukoliv matričnímu úřadu,
3. odcizení občanského průkazu (nikoli ztrátu) lze ohlásit také Policii České republiky.
Tyto úřady hned zavedou údaje o ztrátě nebo odcizení občanského průkazu do informačního systému evidence občanských průkazů. Následně jsou čísla těchto občanských průkazů zveřejněna na webových stránkách Ministerstva vnitra v databázi neplatných dokladů, v Schengenském informačním systému a v databázi Interpolu tak, aby se předešlo zneužití občanského průkazu.
Ohlášením ztráty nebo odcizení skončí platnost občanského průkazu.
Nalezený občanský průkaz musíte odevzdat. Používání občanského průkazu, jehož ztrátu nebo odcizení občan ohlásil, je přestupkem.
Při ohlášení ztráty nebo odcizení občanského průkazu obdržíte Potvrzení o občanském průkazu. Toto potvrzení není náhradní doklad za občanský průkaz (není to veřejná listina, neobsahuje fotografii).
Máte povinnost požádat o nový občanský průkaz do 15 pracovních dnů po ohlášení ztráty nebo odcizení občanského průkazu (vybírá se správní poplatek 100,- Kč).
Lhůta pro vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji je 30 dnů. Občanský průkaz lze vydat za správní poplatek také ve zkrácených lhůtách, a to v pracovních dnech do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů.
Pokud je váš občanský průkaz v databázi neplatných dokladů a nehlásili jste jeho ztrátu ani odcizení, nemusí se jednat o chybný údaj. Neplatný může být občanský průkaz i z důvodu zrušení trvalého pobytu. (Ohlašovna může ve správním řízení zrušit trvalý pobyt na návrh oprávněné osoby, pokud občan nemá žádné užívací právo k bytu nebo domu, a zároveň se tam nezdržuje).
Vaše dotazy ohledně OP Vám rádi zodpoví pracovníci na přepážce či na telefonních číslech 386 805 133, 386 805 144.
Za přestupky dle zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, lze uložit pokutu až do výše 15 000,- Kč
Můžete využít "Elektronickou obsluhu občana" - prostřednictvím této služby se občan objedná na přepážku občanských průkazů podle svých časových možností, kde si zvolí den a hodinu návštěvy úřadu ZDE.
Vytvořte si vlastní webové stránky zdarma na doméně www.litvinovice.cz
Registrujte se zde